BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Halaman

Ahad, 7 Februari 2010

pengenalan kepada blog

Web 2.0, adalah istilah yang diperkenalkan pertama kali oleh O’reilly Media pada tahun 2003. Pada tahun 2004 penggunaan web 2.0 begitu popular yang dirujuk juga sebagai generasi kedua seperti satu jaringan sosial, perangkat komunikasi dan folksonomi yang menekankan pada koloberasi online dan berbahagi antara penguna. O'Reilly Media, dengan kolaborasinya bersama Media Live International menggunakan istilah ini sebagai judul untuk sejumlah siri konferensi, dan sejak 2004 beberapa pengembang web dan pemasar telah mengadaptasikan ungkapan ini.
Walaupun istilah ini dilihat sebagai versi baru daripada web, istilah ini tidak menjurus pembaharuan kepada spesifikasi teknis World Wide Web, tetapi menjurus kepada bagaimana cara si pembangun sistem di dalam menggunakan platform web.
Definisi Web 2.0

Menurut Tim Oreilly, istilah Web 2.0 dapat didefinisikan sebagai sebuah revolusi perniagaan didalam industri pengkomputeran yang terjadi akibat teknologi internet sebagai platform serta sebagai satu usaha untuk mengetahui aturan-aturan di dalam platform tersebut. Web 2.0 merupakan peningkatan terhadap apikasi yang berasaskan web. Pada peringkat penggunaan web memudahkan lagi sesebuah aplikasi yang digunakan melalui secara online.

0 comments: