BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Halaman

Ahad, 7 Februari 2010

PERBEZAAN WEB1.0 DAN WEB2.0

Web 1.0 (1991-2003) adalah retronym yang merujuk kepada negara dari World Wide Web, dan setiap desain laman web style yang digunakan sebelum munculnya fenomena Web 2.0. Web 1,0 bermula dengan pelepasan WWW untuk umum pada 1991, dan merupakan istilah umum yang telah dibuat untuk menjelaskan Web sebelum "meletup daripada gelembung dot-com" pada tahun 2001, yang dilihat sebagai balik titik untuk internet.

Sejak tahun 2004, Web 2.0 telah menjadi istilah yang sering digunakan untuk menggambarkan usia web padda saat ini di Internet. Hal ini paling mudah untuk merumuskan pengertian Web 1,0 apabila ia digunakan dalam hubungannya dengan istilah Web 2.0, untuk membandingkan kedua-duanya dan memberikan contoh masing-masing terhadap istilah-istilah tersebut.

• Terry Terbang, dalam Edisi 3 Media Baru menjelaska tentang perbezaan antara Web 1.0 dan Web 2.0:
"bergerak daripada laman peribadi kepada blog dan laman blog agregasi, daripada penerbitan untuk penyertaan, daripada kandungan web sebagai hasil dari up-front besar pelaburan anda yang sedang berlangsung dan muat interaktif, dan daripada sistem pengurusan kandungan link berdasarkan tag (folksonomy)" .

  •  Web 1.0 mengenai membaca, Web 2.0 adalah tentang menulis
  •  Web 1.0 tentang syarikat, Web 2.0 adalah tentang masyarakat
  •  Web 1.0 tentang client-server, Web 2.0 adalah tentang rakan rakan
  •  Web 1.0 tentang HTML , web 2.0 adalh tentang XML
  •  Web 1.0 tentang laman rumah, Web 2.0 adalah tentang blog
  •  Web 1.0 tentang portal, Web 2.0 adalah tentang RSS
  •  Web 1.0 tentang taksonomi, Web 2.0 adalah tentang tag
  •  Web 1.0 tentang Kabel, Web 2.0 adalah tentang wayarles
  •  Web 1.0 tentang memiliki, Web 2.0 adalah tentang berbagi
  •  Web 1.0 tentang dialup, Web 2.0 adalah tentang broadband
  •  Web 1.0 mengenai kos hardware, Web 2.0 adalah mengenai kos bandwidth.
  •  Web 1.0 tentang IPO, Web 2.0 adalah tentang penjualan perdagangan
  •  Web 1.0 tentang Netscape, Web 2.0 adalah mengenai Google
  •  Web 1.0 mengenai borang Web, Web 2.0 adalah aplikasi web
  •  Web 1.0 tentang menggores layar, Web 2.0 adalah tentang API

  1. Web 1.0 mengenai membaca, Web 2.0 adalah tentang menulis
Web 2.0 adalalah berkaitan adalah lebih kepada pembacaan , pengguna tidak dapat mengases degala maklumat tehadap laman tersebut. Ia hanya melibatkan pembangun dan pengembang web. Sebagai pengguna kita hanya dapat melayari jaringan tersebut dan mendapat segala maklumat yang telah diacsess dalam perisian web yang telah dibangunkan oleh pembangun web.

Keberkesan sesebuah web 2.o adalah bergantung kepada kemampuan seseorang blogawan tersbut untuk menulis dan mengolah sesuatu perkara di dalam post mereka.misalnya blog peribadi, fokus utama blogawan adalah catatan harian mereka penulisan ilmiah pula bagi blog yang berunsurkan akademik.penulisan Sesutu yang subjektif dan cara penulisan bergantung kepada cara pengolahan individu. Oleh sebab itu, apa sahaja catatan yang di oleh oleh setiap blogawan perlu mempunyai kemahiran kerana gaya penulisan itu dapat mencorakkan sikap blogawan.

2.0 Web 1.0 tentang syarikat, Web 2.0 adalah tentang masyarakat

Web 1.0 lebih menonjolkan kepada perisian korporat, latar belakang yang memperkenalakan setiap agensi syarikat, maklumat perniagaan.perkhidmatan pelanggan.2.
Contoh laman web untuk perisian web 1.0


Web 1.0 tentang HTML , web 2.0 adalh tentang XML


Web 1.0 HyperText Markup Language (HTML) adalah sebuah bahasa markup yang digunakan untuk membuat sebuah halaman web dan menampilkan berbagai informasi di dalam sebuah browser Internet. Bermula dari sebuah bahasa yang sebelumnya banyak digunakan di dunia penerbitan dan percetakan yang disebut dengan SGML (Standard Generalized Markup Language),
HTML adalah sebuah standar yang digunakan secara luas untuk menampilkan halaman web. HTML saat ini merupakan standar Internet yang didefinisikan dan dikendalikan penggunaannya oleh World Wide Web Consortium (W3C).,

CONTOH PAPARAN :
Web 2.0 adalah tentang XML Extensible Markup Language (XML) adalah bahasa markup serbaguna yang direkomendasikan W3C untuk mendeskripsikan berbagai macam data. XML menggunakan markup tags seperti HTM namun penggunaannya tidak terbatas pada tampilan halaman web saja.


3.0 Web 1.0 tentang laman rumah, Web 2.0 adalah tentang blog

Web 1.0 berkaitan laman umah adalah stilah yang digunakan untuk merujuk kepada laman depan, indeks direktori webserver, atau laman web utama dari sebuah laman web sebuah kumpulan, syarikat, pertubuhan, atau individu.

Dalam kategori yang sama sekarang halaman website yang berusaha menjadi halaman awal (lebih tepatnya sebuah portal web peribadi). Sebuah halaman awal adalah sebuah laman web atau laman dimaksudkan untuk menetapkan link atau maklumat bagi pengguna ketika sebuah pelayar web bermula. Laman awal umumnya terdiri daripada maklumat seperti berita, cuaca, permainan, dan web lain dan web widget gadget. Laman awal juga keseluruhan maklumat seperti RSS feed atau mengumpul dan menguruskan laman web link. Contoh laman Mulai termasuk iGoogle, Netvibes, Sthrt, Pageflakes, dan ikon berasaskan home page poggogum.

Web 2.O adalah bekaitan dengan blog yang memberi ulasan sesuatu tajuk seperti makanan, politik atau berita tempatan selain ia juga dijadikan sebagai diari atau catatan harian para blogawan. Ciri-cir blog ini adalah menggabungkan teks ,imej, pautan kedalam blog, laman web, dan media yang lain menjadi topiknya.

4.0 Web 1.0 tentang portal, Web 2.0 adalah tentang RSS

Web 1.0 Sebuah web portal, juga dikenali sebagai laman link, menyajikan maklumat daripada pelbagai sumber dalam cara yang bersatu. Terlepas daripada standard ciri enjin carian, portal web yang menawarkan perkhidmatan lain seperti e-mel, berita, harga saham, maklumat, database dan hiburan. Portal menyediakan cara bagi syarikat untuk memberikan pandangan yang konsisten dengan akses kawalan dan prosedur untuk beberapa aplikasi dan database, yang lain akan berbeza sama sekali entiti. Contoh portal web awam adalah MSNBC, Yahoo!, AOL, iGoogle dan Netvibes.

Web 2.0 adalah berkaitan dengan RSS "Really Simple Syndication" istilah RSS merupakan keluarga format feed web yang digunakan untuk menerbitkan karya-sering dikemaskini, seperti blog entries, berita utama, audio, dan video dalam format standard. Sebuah dokumen RSS (yang disebut "feed", "web feed", atau "channel") merangkumi teks penuh atau diringkaskan, ditambah metadata seperti tarikh penerbitan dan penulisnya. Manfaat suapan web penerbit dengan membiarkan mereka sindikasi kandungan secara automatik. Mereka manfaat pembaca yang ingin melanggan tepat waktu update daripada laman kegemaran atau untuk agregat suapan daripada pelbagai laman ke satu tempat.

RSS feeds boleh dibaca dengan menggunakan perisian dikenali sebagai "RSS reader", "feed", atau "aggregator", yang boleh berasaskan web, desktop-based, atau peranti mobile berasaskan. Sebuah standard format fail XML membolehkan maklumat yang akan diterbitkan sekali dan dilihat oleh pelbagai program yang berbeza. Pengguna melanggan suapan dengan memasukkan ke pembaca suapan URI atau dengan mengklik ikon RSS di web pelayar yang memulakan proses melanggan. Pembaca RSS menyemak pengguna melanggan suapan secara teratur untuk pekerjaan baru, download setiap update yang ditemui, dan menyediakan antara muka pengguna untuk memonitor dan membaca

RSS format ditentukan menggunakan XML, spesifikasi umum untuk mencipta format data. Meskipun RSS format telah berubah dari seawal Mac 1999, itu adalah antara tahun 2005 dan 2006 saat RSS memperoleh luas digunakan, dan ( "Feed-icon.svg") icon itu diputuskan oleh beberapa Web pelayar



CONTOH LABEL RSS.


5.0 Web 1.0 tentang taksonomi, Web 2.0 adalah tentang tag

Web 1.o adalah lebih mencirikan taksonomi-taksonomi-taksonomi sering mempunyai struktur hierarki. Bagaimanapun, taksonomi boleh juga merujuk kepada skim-skim perhubungan, selain daripada hierarki, umpamanya struktur rangkaian. manakala web 2.o berkaitan dengan tag iaitu merupakan kata kunci menjadi sumber rujukan kepada enjen carian. Contoh “GOOGLE” merupakan kata kunci dalam sesbuah blog. keupayaan taj adalah untuk memudahkan carian dalam memeta hasil carian meraka. kebiasaan meta tag ini terdapat pada bahagian atas didalam barisan kod templet.

6.0 Web 1.0 tentang Kabel, Web 2.0 adalah tentang wayarles

Kabel adalah geometri tipografi sans-serif yang direka oleh pereka tipografi Jerman Rudolf Koch, dan dirilis oleh Klingspor tuangan pada tahun 1927. Wajah itu dinamakan untuk menghormati yang baru selesai trans-Atlantik Kabel telefon. Hari ini tipografi yang dilesenkan oleh Elsner + Flake GbR tuangan.

7.0 Web 1.0 tentang IPO, Web 2.0 adalah tentang penjualan perdagangan

Web 1.0 berkaitan initial public stock offering (IPO) hanya disebut sebagai "menawarkan" atau "pelampung," adalah ketika suatu perusahaan (yang disebut penerbit) masalah saham biasa atau saham kepada awam untuk pertama kalinya. Mereka sering dikeluarkan oleh yang lebih kecil, syarikat-syarikat yang lebih muda mencari modal untuk memperluaskan, tetapi boleh juga dilakukan oleh swasta besar syarikat yang ingin menjadi yang tersenarai secara awam.

Dalam IPO emiten boleh mendapat bantuan daripada syarikat Underwriting, yang membantu itu menentukan jenis keselamatan untuk mengeluarkan (umum atau pilihan), harga tawaran yang terbaik dan masauntuk membawanya kepasaran.CIRIAN IPO berkaitan saham

Manakala web 2.o adalah tentang perjualan perdagangan misalnya adalah lebih kepada untuk membuat promoter iaitu perihal barangan yang ditawarkan, catatan harga, jenis perniagaan barangan yang dijalankan.selain mempamerkan keperluan yang ada dalam setiap perniagaan mereka untuk diiklankan dalam blog mereka untuk tujuan promotion kepada pengguna yang lain.

8.0 Web 1.0 tentang Netscape, Web 2.0 adalah mengenai Google

Syarat-syarat bagi paradigma perisian lama produk kemegahan mereka adalah pelayar web, satu permohonan komputer meja, dan strategi mereka ialah menggunakan kedominanan mereka dalam pasaran pelayar untuk menubuhkan sebuah pasaran untuk produk pelayan berharga tinggi. Kawalan mengenai piawaian untuk mempamerkan kandungan dan permohonan-permohonan dalam pelayar akan pada teori, memberi Netscape jenis kuasa pasaran dinikmati oleh Microsoft dalam pasaran PC. Banyak seperti "horseless gerabak" berbingkai automobil seperti satu perluasan biasa, Netscape naik pangkat satu "webtop" untuk menggantikan komputer meja, dan merancang untuk mendiami yang webtop dengan maklumat mengemaskinikan dan applets terdesak untuk webtop oleh pembekal-pembekal maklumat yang akan membeli pelanggan Netscape.

Ringkasnya, Netscape tertumpu pada mencipta perisian komputer, pengemaskinian pada peristiwa, dan mengagihkan ia untuk pengguna . O'Reilly membandingkan ini dengan Google, sebuah syarikat yang menumpukan pada mengeluarkan perisian seperti seorang pelayar tetapi sebaliknya menumpukan pada menyediakan satu perkhidmatan berdasarkan data. Data di sini , sudah tentu, adalah hubungan-hubungan dengan halaman Web penulis-penulis . Google mengeksploitasi pengguna menjana kandungan bagi menawarkan pencarian Web berdasarkan reputasi melalui nya "Pangkat Halaman" algoritma. Perisian berbeza, yang mengalami terjadual siaran-siaran, satu perkhidmatan dan seperti Google ia sentiasa dikemaskinikan iaitu satu proses yang dipanggil "beta kekal”.

9.0 Web 1.0 tentang menggores layar, Web 2.0 adalah tentang API

Web 1.0 Sebuah web browser (layar) adalah sebuah perisian aplikasi untuk memuat, memaparkan, dan sumber-sumber maklumat melintasi di World Wide Web. Sebuah sumber maklumat yang dikenalpasti oleh sebuah Uniform Resource Identifier (URI) dan mungkin suatu laman web, gambar, video, atau potongan lain kandungan. Hyperlinks hadir dalam sumber memungkinkan pengguna untuk dengan mudah menavigasi pelayar mereka kepada sumber yang berkaitan.

Walaupun pelayar ini terutama ditujukan untuk mengakses World Wide Web, mereka juga boleh digunakan untuk mengakses maklumat yang disediakan oleh Web server dalam rangkaian peribadi atau fail dalam sistem fail. Sesetengah pelayar boleh juga digunakan untuk menyimpan sumber maklumat untuk sistem fail.

Application programming interface (API) adalah sebuah antara muka dilaksanakan oleh sebuah program perisian yang membolehkan interaksi dengan perisian lain, banyak cara yang sama seperti antara muka pengguna memudahkan interaksi antara manusia dan komputer. API dilaksanakan oleh aplikasi, perpustakaan dan sistem operasi untuk menentukan kosa kata dan memanggil konvensyen perlu mengupah para programmer untuk menggunakan perkhidmatan mereka. Ini mungkin termasuk spesifikasi untuk rutinitas, struktur data, kelas objek dan protokol yang digunakan untuk berkomunikasi antara pelanggaN dan pelaksanaan pelanggan.

2 comments:

Zahra Ashiqin berkata...

salam,

ok, layout nice! color pun memberangsangkan, menarik perhatian utk bloggers lain baca.

anyway, gud luck!

aida stailish88 berkata...

apa-apa kekurangan atau kelebihan dalam blog ini saya akan cuba titik beratkan untuk tatapan pembaca lain..ape pun terima kasih atas kunjungan saudari dalam blog ini..